In een wereld waarin duurzaam ondernemen steeds belangrijker wordt, is het voor bedrijven essentieel om hun CO2-uitstoot te verminderen. Bedrijven beschermen hiermee niet alleen het milieu, maar ze verbeteren zo ook hun bedrijfsimago én het kan ze een flinke kostenbesparing opleveren. Maar hoe begin je met CO2-besparing en hoe kun je de impact hiervan meten? Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe jouw bedrijf kan bijdragen aan een groenere toekomst.
CO2, oftewel koolstofdioxide, is een broeikasgas dat vrijkomt bij verschillende menselijke activiteiten, zoals bij het gebruik van fossiele brandstoffen (bijv. gas, olie en kolen). Bedrijven produceren CO2 met onder andere energieverbruik, transport en productieprocessen. Een hoge CO2-uitstoot draagt bij aan klimaatverandering, wat schadelijke effecten heeft op de planeet.
Het verminderen van CO2-uitstoot heeft veel voordelen voor bedrijven. Hier zijn een paar belangrijke redenen om daar snel mee aan de slag te gaan:
Voordat je kunt beginnen met het verminderen van CO2-uitstoot, is het belangrijk om te weten hoeveel jouw bedrijf precies uitstoot. Dit doe je met een CO2-reductie berekening. Je maakt zo’n berekening door te kijken naar het totale energieverbruik, het aantal gereden kilometers door bedrijfsvoertuigen en de uitstoot van productieprocessen.
Om de CO2-uitstoot van je bedrijf te berekenen, kun je deze stappen volgen:
Registreer hoeveel elektriciteit, gas en andere energiebronnen je bedrijf gebruikt.
Bereken de uitstoot van het wagenpark en het woon-werkverkeer van medewerkers.
Kijk naar de uitstoot die vrijkomt bij afvalverwerking en recycling.
Denk hierbij aan de CO2-uitstoot bij de productie of inkoop van goederen.
Een handige tool die je hierbij kan helpen is een CO2-calculator, waarmee je eenvoudig de totale uitstoot berekent op basis van je energieverbruik en andere bedrijfsactiviteiten waarmee je CO2 uitstoot.
Er zijn veel manieren waarop bedrijven hun CO2-voetafdruk kunnen verkleinen. Hieronder enkele praktische oplossingen:
Een innovatieve manier om als bedrijf bij te dragen aan CO2-reductie is solar parking. Dit houdt in dat je parkeerplaatsen en/of fietsenstalling overdekt met zonnepanelen, waardoor je eigen schone energie opwekt en meer parkeer-comfort biedt aan medewerkers en bezoekers. Met solar parking verminder je niet alleen de CO2-uitstoot van bedrijfsactiviteiten, je zorgt ook voor minder belasting van het elektriciteitsnet en verlaagt dus ook de CO2-uitstoot die daarmee gepaard gaat. Zo zet je slim in op een duurzame bedrijfsvoering voor een beter milieu en lagere energiekosten. Ook is je bedrijf hiermee zichtbaar groen voor je medewerkers, partners en klanten.
Op jouw parkeerterrein, is plaats voor meer.
Met elke stap die je neemt om de CO2-uitstoot van je bedrijf te verminderen, hoe klein ook, draag je bij aan een prettige en duurzame leefomgeving. Bovendien creëer je financiële voordelen en versterk je het imago van je bedrijf, waarmee je de toekomst van je bedrijf zekerder stelt.
Wil je ook een duurzaam en vooruitstrevend bedrijf zijn voor je medewerkers, klanten en partners? En dat op een innovatieve manier doen? Bekijk wat solar parking jouw bedrijf kan opleveren. Met de carport configurator stel je eenvoudig jouw carport samen en ontvang je binnen 2 minuten een complete quickscan in je mailbox.